Thursday, November 26, 2009

kau jahat sendiri

kalau kau buat jahat tolong jangan salahkan orang lain. tolong jangan cakap begini, "aku jadi macam ni sebab kau". hello... Allah dah bagi manusia akal fikiran untuk membezakan mana baik mana buruk. so gunakan akal kau tu dengan sebaiknya. jangan kau tuding jari kepada si polan ni yang buat kau jadi jahat. si polan ni ajak kau buat jahat. si polan ni suruh kau buat jahat. habis tu kalau si polan tu suruh kau makan tahi kau makan lah? kalau si polan tu ajak kau terjun gaung kau terjun lah? kamon, apa guna ada akal yang dikurniakan untuk bezakan kau dengan binatang kalau kau sendiri tak guna dia sehabisnya?

fikir dulu sebelum kau buat. jangan ikutkan hati dan perasaan kau yang selalu dipengaruhi oleh syaitan tu. gunakan akal serta iman kau untuk elakkan kau daripada kejahatan. itulah sebabnya kita kena banyak dekatkan diri kepada Allah. Solat 5 waktu jangan pernah kau ambil mudah. sebab solat itu tiang agama. jika solat kita tak cukup maka tiang agama kita rapuh dan iman kita mudah goyang kalau kita diuji dengan dugaan. kita tak akan kuat untuk hadapi dugaan yang Allah beri. bila dah tak kuat kita mudah termakan dengan hasutan syaitan durjana tu yang akan membawa kita ke arah kejahatan dan kesesatan. (peringatan untuk diri aku jugak yang banyak lalai)

so dalam hidup jangan pernah kau salahkan orang lain atas kejahatan atau kesalahan kau sendiri. sebab semua kejahatan dan keburukan itu datang dari dalam diri manusia. manusia yang ada akal tapi tak digunakan. itu sebab kau jadi macam tu. dan segala kebaikan datangnya daripada Allah S.W.T. sentiasa kembali kepadaNya. bak kata pepatah bukan salah ibu mengandung. adios.


*sentiasa hanyut dan leka di dunia yang sementara. kembali kepadaNya.

**sori kalau entri kali ini agak kasar sikit bunyinya. hanya untuk mengingatkan diri sendiri dan kawan-kawan.

No comments: