Saturday, November 28, 2009

hargai sebelum hilang


"MANUSIA AKAN MENGHARGAINYA SELEPAS KEHILANGANNYA"

manusia memang cepat lupa. cepat alpa. cepat leka. cepat hanyut pada mimpi yang hanya illusi sehinggakan apa yang depan mata tak dihargai dan tak disyukuri. bila dah hilang, dah ditarik segala nikmat baru nak menyesal. baru nak menangisi. kalau tak mulut tu asyik nak merungut je dengan apa yang dah ada. asyik mengeluh. takde pon nak ucapkan alhamdulillah dengan nikmat yang diberi. sebab tu Allah tarik balik segala apa yang telah dipinjamkanNya pada kita kat dunia ni untuk beri peringatan tentang kealpaan dan ketidaksyukuran kita tu.

ingatlah apa yang kita ada kat dunia bukan lah hak kita yang hakiki bahkan hanya pinjaman yang diberikan oleh Allah. so hargailah segala apa yang telah dikurniakan seadanya tanpa ada keluhan dan rungutan. kerana apabila kita kehilangannya barulah kita sedar bahawa ia terlalu berguna dan penting di dalam hidup kita. tetapi saat itu segalanya dah terlambat untuk kita tangisi. yang hanya kita boleh buat adalah redha dan tidak lagi mengulangi kesilapan itu dilain hari.

so selagi hayat dikandung badan hargailah dan berbaktilah kepada kedua ibubapa dan keluarga kita selagi mereka di depan mata. syukurilah segala nikmat yang telah diberikan oleh Allah.

*entri ini aku buat lepas tengok cerita taubat nasuha kat tv3 tadi. pehh ending dia memang gila bapak sedih sampai keluar air mata wanita ku. ecehh... tapi serius aku tak jangka ending dia mati sebab kena bunuh. aku ingat kemalangan macam tu. memang betul kata kata yang akhir sekali tu. terkesan di hati.

**budak kecik dalam cerita tu sangat comel dan sangat pandai berlakon.

***sekadar untuk mengingatkan diri sendiri dan kawan kawan. semoga kita sentiasa belajar daripada kesilapan. EXPERIENCE IS THE BEST TEACHER.

No comments: