Monday, November 23, 2009

cikgu: minat ke terpaksa?

tadi petang aku pergi ikut akak aku interview jadi guru ganti sementara. pastu aku ikut lah dia sampai bilik tempat dia kena interview. malu je. dah la aku pakai tshirt ngan jeans je. mesti dorang dalam hati cakap "ish budak ni interview pakai jeans je??" oh jangan salah sangka ek. aku teman sahaja. yelah akak aku penakut nak duduk situ sorang-sorang. nervous katanya sebab tak kenal siapa siapa kat situ.

lepastu sampai je bilik interview, ramai yang tengah tunggu kat luar bilik tu. aku pon suruh lah akak aku ni pergi borak-borak ngan orang yang duduk sebelah dia tu. so hilang lah sikit malu tu kan. pastu borak punya borak rupanya yang datang interview tu kebanyakannya dah ada pengalaman jadi guru ganti sebelum ni. kiranya dorang datang interview ni sebab nak renew kontrak jadi guru ganti je.

hmm, kiranya dorang yang datang interview ni semuanya disebabkan terpaksa sebab takde kerja dah. termasuklah akak aku. of course lah terpaksa kan. kalau minat dah lama masing-masing jadi guru tetap. takde maknanya nak gi ikut interview-interview ni. buang masa. yela cuba korang bayangkan, jadi guru ganti ni sakit gak tahu walaupun gaji agak masyuk. sebabnya gaji akan dapat 3 bulan selepas bekerja. itu pon kira awal la gak. ada kakak ni 5 bulan baru dapat. aiyoo macam mana nak makan camtu kan. makan pasir kah? itu pasal lah jadi tak ikhlas nak ajar kan. gaji 3 bulan baru dapat. mestilah hangen je manjang. dah lah nak kena layan budak-budak yang nakal kan. haih. tapi kalau nak diikutkan sebanyakan cikgu cikgu sekarang ni bukannya amek bidang perguruan sebab betul betul minat melainkan cikgu senang nak dapat kerja lepas grad. ala, apa apa pon minat tu boleh datang kemudian kan. dah ada pengalaman mengajar barulah datangnya minat tu. so barulah lepas tu datang nya keikhlasan tu. then barulah berjaya anak didik masing masing.

TAPI...kalau aku lah jadi cikgu tak tahulah apa nasib budak-budak ni. agaknya asyik kena marah je manjang kot. aku ni dah lah cepat hilang sabar. nak nak masa ajar adik aku. habes kena tengking. kesian betol dia. hahahaha. aku memang takde bakat lah jadi cikgu.

*tak tahu lah macam mana lepas grad nanti takde kerja. mesti nasib aku sama cam akak aku. dipaksa jadi guru sementara. ohh..

No comments: