Saturday, November 7, 2009

adik sayang mak!


aku, mak ngan kakak

mak adalah segalanya dalam hidup aku. kadang-kadang apa yang aku buat semuanya untuk gembira kan mak. aku tak nak mak bersedih tapi kadang-kadang aku buat jugak mak sedih. aku tak dengar cakap mak. aku degil. aku lawan cakap mak. maafkan adik mak. adik memang banyak buat salah dengan mak tapi adik nak mak tahu yang adik sayang sangat dengan mak. tapi aku tak pernah cakap macam ni depan-depan mak kecuali masa balalan. bagi aku bila aku buat apa yang mak nak. buat apa yang boleh gembirakan mak dah cukup untuk aku tunjukkan sayang aku kat mak. tapi aku tahu itu semuanya tak cukup nak tunjukkan kasih sayang aku dekat mak kalau nak dibandingkan dengan pengorbanan yang mak dah buat untuk membesarkan aku.

mak dah banyak berkorban. bukan untuk besarkan aku je tapi untuk sara hidup keluarga aku gak. dia sanggup kerja jauh-jauh dekat perak sana semata-mata nak naik pangkat. nak tingkatkan taraf hidup keluarga. drive sorang-sorang. balik rumah, gerak petang sampai malam. balik lumut, kena gerak subuh-subuh. ulang-alik lumut-sg buloh tiap-tiap minggu selama 2tahun gak la. alhamdulillah sekarang ni mak dapat balik kerja kat kem sg buloh ni. tapi hari-hari mak kerja. balik pon lambat. kadang-kadang nak dekat pukul 7. sabtu ahad pon mak kerja ambik OT. tapi aku tak pernah dengar mak mengeluh. kuatnya mak walaupun umur mak nak masuk 50.

kagum aku dengan semangat mak. mak pernah cakap mak tak kesah kerja jauh-jauh asalkan dapat tolong abah sara keluarga. tapi anak -anak mak selalu susahkan hati mak. selalu melawan cakap mak. selalu tak dengar nasihat mak. bila mak nasihat, kitorang selalu cakap mak membebel. cakap mak bising. tapi hakikatnya mak sangat sayangkan kitorang. cuma kitorang je tak pandai nak hargai kasih sayang mak. maafkan kitorang mak. kitorang sayangkan mak cuma kadang-kadang tu kitorang tak terfikir kata-kata yang keluar dari mulut kitorang menyakitkan hati mak. maaf mak.

kenapa kita tak pernah nak paham hati seorang ibu yang selalu risau, ambik berat tentang anak-anak dia walaupun semuanya dah besar panjang? kenapa kita selalu melawan apa yang ibu kita nasihat? kenapa kita selalu rasa yang ibu kita bising, membebel bila tegur kita? mungkin bila kita dah jadi ibu kita akan paham perasaan yang ibu kita alami sekarang.
ya Allah, Engkau berikanlah rahmatMu kepada kedua ibu bapaku yang telah banyak berkorban untuk membesarkanku. sesungguhnya jasa mereka terhadapku tidak ternilai. Engkau letakkanlah mereka di kalangan orang yang beriman di akhirat kelak. amiin.

mak adik sayang sangat-sangat dekat mak!

*balalan tu maksudnya sesi mintak maaf masa hari raya.
**besok hari jadi mak. tak tahu nak belikan apa. duit dah sengkek.

2 comments:

sweetbutterfly said...

wah haha..hadiah harijadi..ko print ni tampal kat kad besday..mesti mak u terharu taw..

hm..saeorang ibu mmg boleh jaga 10 anaknyer...tapi 10 anak belom tentu boleh jaga 1 org ibu..=)

cik peah said...

hohoh..ok gak idea ko tuh..
insyaallah aku buat sok..heee..

btol2..harapnya nanti kita dah besar boleh lah nak jaga mak bapak kita kan..