Sunday, December 6, 2009

sila jangan meludah merata-rata

hari ni mak ajak aku, kakak ngan adik pergi jakel KL. nak shopping kain baju. almaklumlah sejak mak kena transfer kat kem plkn kat perak dulu mak tak pernah shopping kain baju pon. mana tak nye pergi kerja pakai t-shirt ngan tracksuit je. memang mak borong abeslah satu jakel tu. nampak yang ni cantik. nampak yang tu cantik. nak nak jakel tengah sale sekarang memang murah murah lah kain dia. cun cun plak tu. aku ngan kakak sempat rembat gak lah beberapa pasang kain yang nak dibuat baju kurung and blaus. hahaha. syok gila. ramai tak hengat plak tu. bersesak-sesak kat dalam tu.

okay okay aku tak nak cerita banyak pasal aku shopping ni sebab aku nak cerita sal entri aku kali ni. SILA JANGAN MELUDAH MERATA-RATA. aku tengok orang kita ni ramai betul yang suka meludah merata. tak kira tempat. kat tempat ramai orang lalu lalang pon nak meludah. euuuww..pleaselah jangan meludah merata. mencemarkan alam sekitar juga tahu. nak nak yang ludah kahak likat dan pekat tu. yekk jijik aku. kot ye pon kalau nak buang kahak tu gunalah tisu. ludah atas tisu tu pastu buang dalam tong sampah. so takdelah menjijikkan orang yang lalu lalang tu kan.

dulu masa sekolah cikgu aku pernah cakap kalau kita meludah merata ni boleh menyebarkan penyakit sebab bila air ludah tu kering virus dan segala atok nenek bakteria yang duduk dalam air ludah tu akan berterbangan dengan gembira sekali. kalau nak tahu, mulut kita ni lah yang paling banyak bakteria. berjuta juta tahu. so bayangkan kalau kita meludah. mestilah terkeluar segala atok nenek bakteria tu kan. sedangkan kalau kita bersin dan batuk pon bakteria dah boleh terbang dengan suka hatinya inikan pulak MELUDAH.

tapi aku ada jumpa fakta pelik pasal meludah ni masa aku GOOGLE tadi. "Bagi kebanyakan masyarakat di China, tabiat meludah adalah satu fenomena fizikal bersin yang biasa dan ia menjadi amalan tradisimasyarakat negara itu dan mereka sedikitpun tidak berasa malu atau jijik apabila melakukannya. Merekaberanggapan, seseorang harus meludah apabila terasa suatu yang jengkelmelekat di dalam kerongkong." pelik tak pelik kan .

ni ada lagi SATU aku jumpa. sejauh mana kebenaran nya tu WALLAHUALAM. sekadar nak kongsi apa yang aku jumpa.

Cara meludah

Di dalam islam asal nak meludah pun air liur sekali pun ada cara-caranya.
Kalau nak meludah air liur atau apa-apa didalam mulut janganlah didepan orang ramai atau orang sedang menjamu selera.

Kita sebagai umat islam mesti menjaga kebersihan dan jangan meludah air liur di tempat-tempat yang kotor seperti didalam tandas, longkang dan tempat-tempat kotor yang lain.

Yang amat penting kita perlu tahu ialah:-
1) Jika meludah ke kiri - Kita akan meludah kepada syaitan/Iblis (DIGALAKKAN)
2) Jika meludah ke kanan - Kita seperti telah meludah ke arah Nabi kita iaitu Mohammad SAW ( Nauzubilah)
3) Jika meludah Ke depan - Kita seperti telah meludah kearah ALLAH SWT. (Nauzubilah ) Jadi ingat-ingatlah ketika ingin meludah tu, Meludah lah Selalu ke Sebelah Kiri. itu lah indahnya Islam, nak meludah pun ada caranya.

*dah siap beli baju untuk raya lagi. hahaha. gila semangat. ala lagipon bila lagi nak dapat shopping camni.

**mak aku bila tahu je boleh gune atm card terus je borong lagi padahal sebelum tu dah cakap dah itu aje yang nak di beli. dah nama pon perempuan kan. lumrah kalau shopping sakan. nak nak dah lama dia tak shopping baju. hehehe

4 comments:

Misz SeroJa said...

bestnya..
dapat shopping baju..
seronok kan..heee

cik peah said...

yess..mmg syiokk..tapi yg xsyiok xtaw bile baju tu leh siap..hahahah

Anonymous said...

owh..baru ku taw cara meludah yg betul..hehe :P

cik peah said...

tau xpe..aku pon baru tau..so lepas ni selalu la meludah ke kiri..haha