Sunday, December 13, 2009

ini hukum karma

pesanan penaja: entri ni mungkin agak panjang daripada biasa. so kalau ada yang tak rajin nak baca tak payah baca tapi digalakkan untuk baca kerana terdapat sesuatu yang berharga didalamnya.

harini aku balik kampung kemaskan umah arwah moyang aku. dah dekat 2 bulan gak la kitorang tak balik kampung since ada mat mat jawa duduk sewa umah moyang aku tu. sambil sambil tu aku pon ambik kesempatan carik ENCIK CHAE aku. tapi aku ambik kat kawasan umah atok aku la sebab aku tengok kat kebun moyang aku cam takde je. sebenarnya tak jumpa pon tapi tibai saja lah ambik jelah kayu kayu reput asalkan ada sample kan.

tapi..tapi..tapi..bukan ni yang aku nak cerita. aku nak cerita pasal hukum karma. korang pon mesti dah tahu kan karma tu menatang apa kan. apa?? tak tahu gak? kalau tak tahu korang gi google lah sendiri. apa guna ada enjin carian macam google ngan yahoo kan. so gunakanlah ia sebaik mungkin. pehh boleh jadi promoter yang berkaliber lah aku. ni yang terasa nak jadi promoter abes blaja nanti. hahahaha.

okay okay sudah hentikan segala repekan. serius. sebab ini hal yang serius. masing masing sila fokus dengan apa yang aku nak tuliskan ni okay. tadi petang aku ada terbaca satu segmen kat surat khabar ni. tapi aku tak pasti tu segmen apa mungkin luahan hati kot. ceritanya begini....

sarah (bukan nama sebenar) adalah seorang yang berada (kaya) dan merupakan pelajar universiti tempatan. sepanjang pengajiannya, dia menetap di rumah sewa bersama 7 lagi rakan sekursus. pehh skema la pulak. susah aku nak pikirkan ayat nya. hahaha. di pendekkan cerita macam ni la. sarah ni dah mengaibkan 2 orang kawan dia dengan menghebah hebohkan kat seluruh fakulti dia yang 2 orang kawan dia ni kerja part time dekat kedai dobi. siap sekali dengan rakaman dan gambar yang dorang tengah bekerja. pastu budak budak kat fakulti dorang ni pon memulaukan 2 orang kawan sarah tu. lepas sarah grad, dia bekerja dan berkahwin dengan seorang jutawan. hasil perkahwinan dorang, sarah melahirkan 4 orang anak. tapi semuanya cacat tangan dan bisu. pastu keluarga mertua sarah dan kawan kawannya pulak yang memulaukan sarah.

hmmm. nampak tak akibat perbuatan sarah tu? Allah bagi cash je kat dunia. tak perlu dah nak tunggu kat akhirat nanti. disebabkan sarah dah menggunakan tangan dan mulut dia untuk mengaibkan orang, Allah bagi balasan dekat anak anak dia pulak. tapi ada baiknya bila Allah bagi balasan kat dunia sebab Allah nak bagi kesedaran dan peluang kat hambaNya untuk bertaubat. so siapa siapa yang ada aibkan orang tak kisah lah macam mana caranya, gunakan mulut menyampaikan aib ke, tulis dalam blog ke, bawak bawak lah bertaubat. sebab ini hukum karma. buat baik di beri ganjaran buat jahat di beri balasan.

*sebenarnya bukan dosa mengaibkan orang je Allah bagi balasan. segala macam dosa pon Allah bagi balasan. bezanya balasan tu di dunia atau di akhirat nanti. seperti Sabda Rasulullah bermaksud: "Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia adalah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa."(Hadis riwayat at-Tirmizi)

**jomlah ramai ramai kita muhasabah kan diri kita balik lepas ni. mungkin sebenarnya banyak kesilapan yang dah kita lakukan dekat orang sekeliling lebih lebih lagi ibubapa kita. so siapa siapa yang ada terasa hati dengan aku maaf lah ye. aku tak sengaja. yelah kita manusia ni memang banyak celanya. selalu lupa dan alpa kan. maafkanlah aku ye.

***tadi dengar kat radio, Dr Fadzilah Kamsah cakap sentiasa maafkan orang sebelum tidur untuk hidup aman dan tenteram. yela bila kita ada simpan dendam dalam hati hidup mesti tak tenang punya kan.

****entri ni bertujuan untuk mengingatkan kawan kawan dan sound diri sendiri yang selalu tak sedar diri ni.

2 comments:

Misz SeroJa said...

betol..
bila kita mnjadi pemaaf diri akan mnjadi lebih tenang..;p

cik peah said...

yess beybeh..
walaupun susah nak lupa kan..
tapi at least bile kite dah maafkan org kite xrase dendam..