Sunday, February 14, 2010

pung pang. pung pang.

tu dia. bunyi mercun papan jiran depan rumah aku ni. bukan main lagi dia bakar mercun papan. entah berapa papan pon aku tak tahu lah. sakan gila bunyi dia. banyak sangat kot hantu yang dok bertenggek depan rumah dia tu. yela. kalau tak silap aku tujuan dorang bakar mercun papan tu sebab nak halau hantu. almaklumlah besok kan raya dorang. mesti la nak bagi rumah clear dari sebarang hantu. hehehe. pandai pandailah kau ni cik peah.

hm, sebut pasal tahun baru cina ni aku teringat yang aku pernah berdiskusi dengan membe aku a.k.a nurul tentang hukum kita wish dekat masyarakat cina happy chinese new year. sebenarnya kitorang tak berdiskus pasal chinese new year tapi pasal christmas dengan happy new year. but it still same right. oh tiba tiba speaking london. hahaha.

okay, kembali ke pangkal jalan. eh silap pangkal topik. ni hasil daripada perbincangan kitorang. nurul pon ada baca beberapa artikel mengenai perkara ni dan aku pon ada google sikit. hukumnya adalah haram kerana kita seolah olah membenarkan perayaan atau pun amalan yang dah tentu tentu tidak dituntut syarak. untuk lebih jelas lagi, ni dia aku tolong copy pastekan daripada artikel yang aku google.

mengucapkan selamat kepada orang-orang Kafir berkenaan dengan perayaan hari-hari besar keagamaan mereka haram dan posisinya demikian, kerana hal itu mengandungi persetujuan terhadap syiar-syiar kekufuran yang mereka lakukan dan meridhai hal itu dilakukan mereka sekalipun dirinya sendiri tidak rela terhadap kekufuran itu, akan tetapi adalah HARAM bagi seorang Muslim meridhai syiar-syiar kekufuran atau mengucapkan selamat kepada orang lain berkenaan dengannya karena Allah Taala tidak meridhai hal itu, sebagaimana dalam firman-Nya. [http://malay.bismikaallahuma.org/hukum-ucapan-merry-christmas-selamat-hari-natal/]
maka, dengan ini kita tak boleh lah sebarang sebarang nak wish perayaan besar non muslim. sebab hukumnya ternyata haram. tapi ada jugak yang menyatakan hukum tersebut tak haram selagi kita tak menyertai perayaan tu. kita mengucapkan untuk mengekalkan kesejahteraan sesama masyarakat. wallahua'lam. langkah yang terbaik adalah dengan tidak mengucapkan apa apa.

tapi kalau kita tengok orang orang politik ataupun adun kawasan @ menteri besar mesti ada kain rentang wish perayaan non muslim. macam mana tu ek. hmm, entahlah. mungkin dorang guna kan pendapat untuk menjaga kesejahteraan kot. aku pon tak tahu lah. tapi yang pasti sesiapa yang sambut valentine tu confirm haram. sejarah dia pon kita dah tahu kan. buat apa nak sambut hari kejatuhan islam sendiri. nauzubillah. lagipun bukan hari tu je yang kita kena tunjuk kasih sayang. hari hari pon kena gak lah kan. baru hubungan boleh kekal bahagia selamanya. macam i dengan boifren i. auuww~ gedik syal. hahaha,

*akhirnya dapat pulang ke rumah setelah sebulan terpaksa terkurung di kolej ketika hari minggu melakukan kerja kerja berfaedah.

**harap harap dapat menyiapkan assignment tepat pada aktunya. sebelum lebih baik.


No comments: